SELF
Jack Black
five finger shoes

Hälsa & Träning

Ta hand om dina fötter

Pascale Emonide

Olika träningsformer kräver olika slags träningsskor. De flesta gympadojor funkar på gymmet, men badtofflor hör till stranden och inte till fria vikter. Givetvis ser vi inget fel i att dra med sig badtofflorna till gymmet, men använd de hellre i duschen för att slippa smittas av andras vårtor.

Det är ytterst viktigt att välja rätt typ av skor för att undvika skador då våra fötter är den kroppsdel som vi belastar mest. Det är värt att ha i åtanke att de flesta skador och problem beror på felaktiga skor som inte stödjer din fot på rätt sätt. Behöver du stötdämpning, stabilitet eller flexibilitet? Eller kanske en mix av alltihop?

Välj med omsorg och se till att satsa på rätt träningssko som är formad efter just din fot. En smart sko behöver inte vara en snygg sko. ”Det är insidan som räknas”.

Byt ut dina skor i god tid!
Skorna ska inte bli för nerslitna innan du köper nya, eftersom de då tappar sin form och stödfunktion. Man ska även vara försiktig med att tvätta skorna i tvättmaskin då det förstör stötdämpningen. Se hellre till att vädra skorna om du är rädd för att de ska lukta allt för snuskigt. Eller i värsta fall, ställ de under duschslangen. Doftkulor döljer den allra värsta tåbiran, fast träningsskor ska inte lukta hallon. De ska lukta svett, möda och ansträngning! Lite som när man stiger in i en thaiboxningslokal, man ska känna att det hänt grejer – precis som i dina träningsskor.

Löparskor
Det kan vara bra att fråga om hjälp i affären när nya joggingskor ska inköpas. Är du joggare kan din löparteknik testas på löpband och du får veta vilka skor som passar dina fötter bäst.

Har du planer på att löpa i blandad terräng behöver du en tåligare variant som ställer lite mer krav på funktion och stabilitet. Sulan bör inte vara allt för dämpande, då man ofta springer på ett mjukare underlag i skogsslingor. Låg profil på skon är bra och ger stabilitet, ju högre sko desto lättare att vricka fötterna när du ska ta dig fram på ojämn mark. Ofta har terränglöparskor en vattentät förstärkning med mönstrad sula för bra grepp och håller formen även när du springer i leriga och blöta miljöer. Föredrar du att löpa på asfalt behöver du skor med bättre stötdämpning för att skydda dina små fosslingar.

Går du ofta på powerwalk klarar du dig bra med ett par vanliga löparskor, men även i denna kategori finns det en mängd träningsskor att välja bland. Rent generellt gör en bra stötdämpning allt.

Spinningskor
Med rätt skor kan effektiviteten av ditt spinningpass utökas till max! Spinningskor är anpassade för intensiv cykling och är utformade så att du sitter bättre fast i pedalerna och kan trampa med kraft från hela foten vilket ger dig en grym lårträning, precis som träningshandskar hjälper dig att greppa tyngre vikter på gymmet.

Fivefingers
Med fivefingers över tårna kan vem som helst förvandlas till spindelmannen. De får dig att känna dig fri och sägs förbättra både balans, smidighet och styrka i fötter och underben. De ska även ge ett optimalt grepp, därför rekommenderas dessa skor till allt från yoga till klättring.

Vi har nog alla gjort illa fötter eller knän, och haltat ofrivilligt på grund av smärta i det berörda området. Att du har ont i ryggen eller höften kan alltså bero på ditt sätt att gå eller stå. Det visar faktiskt hur stor påverkan våra fötter har för hela kroppen och hur den ena kroppsdelen påverkar den andra.

Det är väldigt vanligt att man har medfödda felställningar i fötterna kan behöva specialgjorda inlägg. Prata med en logoped om du misstänker att du har felbelastningar.  Se till att undersöka problemet i rätt ände!

Dela

  • Per

    Klockrent. Gäller som sagt att börja i rätt ände;-)

    ”Prata med en logoped om du misstänker att du har felbelastningar.  Se till att undersöka problemet i rätt ände”

  • Pascale

    Hahaha! PRECIS! Skulle bara kolla om ni var med.

  • Adam

    Kul att någon tar upp fivefingers, men att endast rekomendera dem till klättring och yoga skulle jag och säkert många användare i detta avlånga land inte hålla med om.
    Kan bara se till mig personligen, har alltid tränat och hållit igång med löpning(inte alltid tyckt det varit roligast i välden).
    Men för ca 15 månader sedan fick jag tag i ett par Five Fingers, började köra kortarte löp-pass (5 km) innan gymmet(mest som kompliment), har sedan under året ökat succesivt och är idag uppe och springer 4-5 pass i veckan, 8-10 km/pass. Har samtidigt aldrig tyckt det var så kul att löpa: skogslingor som rena asfalts runder, har absolut tagit min träning till nästa nivå.

    Bättre att låta koppen stärka sig själv istället för att lämna det åt ett par skor.