Sedan tidigare har Swedish Match en snusbutik på Kungsgatan i Stockholm – Svenskt snus – en snyggt och stilfullt inredd butik och café där allt handlar om snuset. Kvaliteten genomsyrar hela den nya konceptbutiken på Kungstorget i Göteborg. Äntligen får snusets huvudstad en prillaffär utöver det vanliga.
Allt är noga genomtänkt, från valet av inredning, rekryteringen av personalen, till fåtöljerna du glider ned i för att njuta av prillan och kaffet och inte minst utbudet av snus. Butikskonceptet bygger på Swedish Match nästan tvåhundraåriga kulturarv av snustillverkning och har fokus på personlig service och genuint hantverk.
Konceptet är utvecklat för att kunna erbjuda unika upplevelser för vuxna snusare. Bland annat har man installerat ett specialbyggt kylrum i Göteborgsbutiken som rymmer hela Swedish Match nordiska sortiment och som håller den ideala snustemperaturen åtta grader Celsius. Det levereras även snus direkt från Swedish Match två snusfabriker, som ligger i centrala Göteborg och i Kungälv, till butiken varje vardag.
– Det är fantastiskt kul att butiken äntligen är öppen! Vi har jobbat hela våren för att vidareutveckla butikskonceptet ytterligare och jag känner mig väldigt stolt över resultatet. För oss är det viktigt att våra konsumenter har en plats att gå till för att kunna snacka snus och få svar från utbildade snusexperter. Swedish Match har gjort snus i nästan tvåhundra år och det är en unik möjlighet vi har att få dela med oss av den kunskapen i butikerna, säger Eleni Tjernberg, butikschef Swedish Match Göteborgsbutik.
I Sverige finns drygt en miljon snusare. Hos tobakshandlaren på hörnet kan man finna över hundra olika snusprodukter. Man tar sin Generaldosa i kylen, betalar i kassan och njuter av en prilla efter maten. Men kunskapen om vad snuset faktiskt innehåller, eller att Johan A Boman, som grundade General 1866, tog fyra år på sig för att hitta det enligt honom perfekta snusreceptet, eller att vi hade tobaksodlingar i Sverige förr i tiden är det få som vet.
– Att en så liten grej som att berätta för konsumenter om till exempel årtalet som Ettan grundades kan göra konsumenter extremt nöjda är rätt häftigt. Med väldigt enkla medel, som egentligen bara är ren kunskap och informationsdelgivning, kan man göra många konsumenter väldigt nöjda, säger Eleni Tjernberg.
Butikens syfte är att vara en mötesplats för vuxna snusare. För snuskonnässörer som vill kunna njuta och prata om snus precis som whiskykännare pratar om sin favoritpinne. Det är en plats där snusets tradition möter nutiden och där snus får njutas och upplevas.
– Bland annat har våra besökare möjlighet att gå snuskurser där man får en inblick i snusets historia och med hjälp av våra snusexperter kan blanda och smaksätta sitt eget snus, säger Eleni Tjernberg, butikschef för Swedish Match butik i Göteborg.
I samband med öppningen utav Swedish Match butik i Göteborg lanseras en begränsad utgåva av Göteborgs Rapé vit portion som man kallar för Göteborgs Rapé Göteborgs Edition. En dubbel-göteborgare med andra ord.
– Göteborgs Rapé är ett av de mest sålda snusvarumärkena i Göteborg och för att hylla staden lite extra har vi tagit fram denna specialutgåva. Designen är inspirerad av staden Göteborg och smaken är en kryddig variant av storsäljaren vit portion. Vi tror att detta kan ge ett mervärde till befintliga Göteborgs Rapé-snusare i Göteborg, säger Tove Lundgren, produktchef för Göteborgs Rapé.