Den första oktober är det äntligen dags: ett nytt svenskt varumärke äntrar den europeiska modescenen. Closely, grundat 2019 av Tove Langseth och Filip Nilsson, fokuserar på underkläder och sportkläder för kvinnor. Som de själva säger, så har de inga dammiga idéer om kvinnor, kroppar och underklädesdesign. Fokus ligger på bättre funktion och rörelsefrihet, samtidigt som de vill höja ribban när det gäller hållbarhet.

Closely är det första modemärket i världen som räknar ut det exakta koldioxidavtrycket för varje enskilt plagg och redovisar det under varje produkt på hemsidan. Man har också lyckats med att vara ett koldioxidneutralt företag från start. De har man lyckats med genom att kompensera för alla CO2-utsläpp och ha en mycket hög andel återvunnet material i kläderna, oftast i spannet 40-80%.
A sense of freedom är ledord som kännetecknar varumärket och det märker man. Plaggen är genomtänkta och till och med spetsarna på underkläderna är unika – inga blommiga spetsar, utan här syns Closely fågeln igen. Closely använder sig av sköna material och genomtänkt sportig design. Kläderna ska passa alla kroppar: stora och små, långa eller korta, gamla så som unga. Här har varumärket arbetat mycket med testpiloter. De har fått prova prototyper och färdiga produkter och lämnat feedback och detta är en pågående process.
Vi på MOORE.se har också fått möjlighet att testa några plagg och vi ser fram med att återkomma med en recension och vi vill såklart höra mer av Tove och Filip kring hur varumärket har tagits emot!
Av: Sophie W