BMW

Motor

Moore provkör BMW M550d

Micke Ohlsson

Kan en diesel vara kul? Dieslar var för i tiden kända för att vara trötta men bränslesnåla. På senare år har dieselbilarna däremot optimerats och blivit bättre och bättre.

Att Audi är bra på dieselbilar vet vi. De har vunnit Le Mans elva gånger de senaste tolv åren med sina dieselprototyper. Men deras kanske största konkurrent, BMW, har inte riktigt varit så förknippade med dieselbilar. Nä, BMW har varit kända för sina välljudande stora bensinmotorer, för att dem levererat det kanske bästa ljudet från en motor med sex, åtta och tio cylindrar. Men nu kanske det blir ändring på det.

Vid första provkörning reagerar undertecknad testpilot på att det är ett extremt härligt sound från BMW-spisen. Fantastiskt tycker vi, ända tills vi får veta att en del av ljudet är digitalt producerat och kommer från bilens högtalare. Från insidan låter alltså BMW M550d , som en skönt mullrande V8 ligger placerad under huven, medan den utanför låter som en vanlig diesel? Då undrar ni, får man verkligen göra så? Detta kommer i framtiden att bli allt mer vanligt. Så Moore säger ”Modigt BMW”, som vågar vara först.

Om vi bortser från det digitala ljudet, och fokuserar på bilens övriga egenskaper, så finns det egentligen inget negativt att säga. När vi kör ett varv på testbanan i Ljungbyhed, så visar det sig vara en bil med fantastisk väghållning. Den reagerar fint på rattrörelser, bromsarna känns kanon och växellådan skickar i nästa växel så fort du rör reglagen bakom ratten. Framförallt så finns det ett fantastiskt vrid i den härliga sexcylindriga dieselmotorn. Det beror på att BMW har monterat, inte en, inte två, utan hela tre turboaggregat, som vart ett av dem verkar på sitt eget register. Det innebär att BMW har skapat en dieselmotor, som är mer lik en bensinmotor. Det finns absolut inget turbolagg överhuvudtaget. Hela 740 nm i vrid gör att BMW’s dieselmaskin hyvlar ifrån ALLA konkurrenter med samma bränsletyp.

Nog snackat om massa tekniska termer. Vad är det som gör den till en favorit? Till att börja med så får du får in hela familjen, när ni ska åka på sommarsemester. Om du ännu inte skaffat familj, så får du åtminstone in mycket i det stora kombiutrymmet, när du kör mot fjällen för att fira nyår med polarna. Där har du dessutom hjälp av den fina fyrhjulsdriften när du ska ta dig uppför halkiga vägar. Du åker bekvämt och kommer definitivt aldrig sent, oavsett om du ska till dagis eller på ett viktigt businessmöte.

Allt ovan är definitivt värt fem av fem stjärnor. Men det måste finnas någon nersida tänker ni? Givetvis! För det första, så är den, för att vara en diesel, relativt törstig sådan, om du trycker lite för mycket på gasen. Snittförbrukningen ligger runt 6,4 liter per 100 km, vilket i och för sig inte är särskilt mycket. Andra finesser, som BMW’s Efficient Dynamics-system, bidrar till förbättrad bränsleförbrukning. Sen är det ju det här med priset. Bilen vi testar kostar närmre 1 miljon kronor. Med detta kommer en ganska saftig värdeminskning de närmsta tre åren, det är ett historiskt faktum med alla dyra lyxbilar. Men om ni tjänat er första miljon och vill köpa en fräck bil, så vill vi definitivt rekommendera BMW M550d. Det är den mest brutala kombi vi någonsin testat. Den kan liknas med en tysk högteknologisk stridsvagn, med högsta komfort, för hela familjen. Har ni familj? Tveka inte. Låt era barn få njuta av lite hög fart och adrenalin! Köp en M550d!

Testbetyg: 20/25
Ekonomi: 2/5
Prestanda: 5/5
Komfort: 5/5
Teknik: 5/5
Väghållning: 4/5

Specifikationer
Toppfart: 250 km/h (spärrad)
Effekt: 381hk hkr
Vrimoment: 740 nm
Blandad körning: 6,4 liter/100 km
0-100 km/h: 4,7 sekunder

p5rn7vb

Dela

  • Jörgen Carlsson

    kunde inte hålla mig längre, har köpt en