• Tipsa oss
  • Kontakta oss
Setup Menu via Wordpress Dashboard > Appearance > Menus
Marknadsföringens ädla konst
14 september, 2013

På äldre dar har jag kommit till vissa insikter när det gäller marknadsföring, mitt personliga varumärke och hur man kan kapitalisera på massmedial uppmärksamhet. Tidigare i livet kan jag nog påstå att jag var en stark förespråkare för att all reklam är bra reklam. Syns man så finns man kunde jag säga med ett leende på läpparna efter att fått en helsida i en kvällsblaska. Idag har jag en annan bild av hur man på ett effektivt sätt jobbar med marknadsföring och får fram sitt budskap för att på så sätt öka varumärkeskännedomen samt lönsamheten i sin verksamhet.

Jag har ingen officiell utbildning inom vare sig PR eller reklam. Jag har faktiskt ingen utbildning alls förutom grundskolan. Men jag har mer erfarenhet än de mest luttrade i branschen. När jag skulle lansera min tidning Moore år 2002 hade vi noll kronor i marknadsföringsbudget. Det är under sådana förutsättningar som du sätter din kreativitet på sin spets. Det är väldigt lätt att jobba med marknadsföring om du är McDonald’s och kan lägga miljoner på reklam och pumpa ut ditt budskap via alla möjliga kanaler. Print, Tv, radio etc.

Vi hade en affärsidé då som var att göra Sveriges bästa och roligaste tidning för unga grabbar ( I en sifo undersökning senare blev just Moore vald till Sveriges roligaste tidning), var helt okända och hade noll kronor i budget för att göra tidningen. Vi hade inga läsare och hade svårt att få in annonsörer eftersom ingen överhuvudtaget visste vilka vi var. Lite moment 22 som du säkert förstår.

Det första vi gjorde var att erbjuda ett tryckeri ett delägarskap i tidningen och på så sätt kunde vi trycka tidningen de första sex månaderna utan att tänka på den kostnaden. Vi hade alltså tryggat utgivningen och fick genom detta lite tid på oss att vinna förtroende hos potentiella annonsörer men framförallt etablera konceptet hos våra läsare – unga män.

För att ge tidningen en tydlig profil och för att underlätta den faktiska marknadsföringen så valde vi att positionera mig som en galjonsfigur och gjorde mig till chefredaktör. Tanken var att jag skulle bli en svensk Hugh Hefner, altid omgiven av modeller. Detta var ett lysande tillvägagångsätt. Jag kunde dyka upp i debattprogram, på fester och vimmelsidor etc. Varje gång jag exponerades så exponerades även Moore. När man såg mig så tänkte man på Moore och vi fick fantastisk marknadsföring.

Vi hittade även på massor av roliga PR-kupper för att öka varumärkeskännedomen om Moore. Jag åkte med helikopter över Big Brother-huset och släppte ner Moore när Gynning var där. Givetvis med samma Gynning på omslaget. Vi tog över Fröken Sverige och Moore gjorde en final på Café Opera. Sen vek vi ut vinnarna i Moore och fick ännu mer uppmärksamhet. Vi samlade in pengar till välgörenhet genom att låta systrarna Graaf vika ut sig. Tidningarna älskade alla dessa kreativa hyss och vi kunde kapitalisera på uppmärksamheten och sålde helt osannolikt mycket tidningar.
Kontentan av det hela är att om du bedriver någon form av verksamhet och inte har råd att betala för traditionell reklam då kan du istället fundera ut saker som kan generera uppmärksamhet gratis i press. En bra sak är att fokusera på något som är aktuellt till exempel: när Melodifestialen pågår och alla tidningar vill skriva om de aktuella artisterna då kanske du och ditt företag har sponsrat, fotat, samarbetat på ett eller annat sätt med någon av de aktuella artisterna som tävlar som kan ligga till grund för en nyhet och på sätt generera gratis marknadsföring till ditt företag.
Typ: Molly Sandén släpper en egen glass, Molly-glassen.

Regeln som gäller är dock: Du skall bara medverka och arbeta för att artiklar som aktivt driver din affärsidé framåt. Det är det som skiljer bra reklam från dålig reklam. All reklam som inte ökar din varumärkeskännedom eller försäljning är dålig reklam.
Glöm inte det och lycka till
Idag är Moore i Sveriges i särklass största livsstilsmagasin för män…

Dela det här:

  • Twitter
  • Facebook
highlights
Dela

Krönikor  / Makt & Pengar

Redaktionen

Relaterade inlägg

FILMA SOM ETT PROFFS!
8 augusti, 2015
En ö för party dygnet runt i mellanöstern
2 mars, 2015
Manliga och fräcka klockor
26 februari, 2015
  • Senaste inläggen

    • HyperX hyllar spelhistoriens största spel- och ljudupplevelser med episkt quiz
      27 december, 2020
    • Klädsamt seriemode
      30 november, 2020
    • Must från Skåne
      19 november, 2020
    • Detroit Rock Rum
      16 november, 2020
    • Julklappstips för den klockintresserade flygälskaren
      15 november, 2020


  • Senaste inläggen

    • HyperX hyllar spelhistoriens största spel- och ljudupplevelser med episkt quiz
      27 december, 2020
    • Klädsamt seriemode
      30 november, 2020
    • Must från Skåne
      19 november, 2020

Genom att fortsätta surfa på denna webbplats, och genom fortsatt användning av denna webbplats accepterar du att vara bunden av och följa användaravtalet. Copyright © 2001-2015 moore.se - Alla rättigheter reserverade. man.se ägs och drivs av LM Networks AB (Lejon Media)