Jack Black
Jack Black
alkofest

Hälsa & Träning

Kombinera alkohol med träning

Pascale Emonide

Måndagar är den dagen då det är som mest rush på gymmet. Då ska precis alla ge sig på träningen. Det finns ett enormt peppande fyllt av ångest från helgens bravader. Var fan tog helgen vägen egentligen? Vad hände med att jag skulle vila upp mig? Varför drack jag så mycket? Och varför hade jag slipsen snett över pannan på alla taggade Facebook-foton?

Känner du igen dig?

Alkohol får en att känna sig avslappnad och lugn. Den lugnar nervsystemet och gör att hjärnan slappnar av och alla hämningar avtar. Ah, det låter ju faktiskt superskönt. Vem vill inte känna sig avslappnad liksom? Vi på Moore är inga helgon själva, att festa ligger oss varmt om hjärtat, det är klart man ska få unna sig en utekväll med alkohol, men vi gillar även svart eller vitt-tänkandet. Antingen kör du på 110 % eller låter så låter du bli. Go hard or go home!

Det finns en anledning till varför idrottsmän inte dricker alkohol, och det är just för att kroppen bryts ned av det mer än vad man tror. Det kan faktiskt ta upp till 3-4 dagar innan kroppen återhämtar sig efter ett kraftigt alkoholintag.

Som tidigare känt vet vi alla att kroppen behöver återhämtning efter ett träningspass. Allt beror självklart på vad man har för mål. Har man höga mål med sin träning ska man försöka avstå helt. Alkoholens kalorier gör inte någon som helst nytta för kroppen. Försök istället för att lägga på kalorier som är bra för kroppen. Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram. Vill man alltså vara seriös med sin träning bör man avstå från sådant som sätter käppar i ens hjul och tänka mer – kalori in, kalori ut.

Med risk för att ge dig flashbacks från lumpen ber vi dig följa dessa fem ganska enkla punkter för att inte låta alkoholen förstöra din träning:

Skippa donken
När klockan är fem i tre och du går ut från clubben, slött med hängande axlar och knäna lite lätt böjda är det lätt hänt att du slinker i dig snabbkäk. Det är just när man befinner sig i detta tillstånd som det sitter fint med en hamburgermeny med plusmeny och extra cheeseburgare samt dippsås. Fyllekäket gör inget gott för din träning. Inte nog med att alkohol innehåller en jäkla massa kalorier – det verkar nedbrytande på hela kroppen. Tänk less is more – åk hem och ät istället för att lagra på dig fett.

Skit i bakis-träningspasset
Det är möjligt att du vaknar upp pigg som en lärka efter lördagens hårda kväll och känner att, – nä jag ska fan dra iväg till gymmet! Gör det inte, det är helt onödigt för dig, och kan till och med vara farligt för din uttorkade kropp då den inte kan tillgodogöra sig träningen ändå. Du har utsatt din kropp för gift, och sen ska du gå och anstränga den mer ännu mer när den jobbar för fullt med att återställas. Det säger sig självt. Det är alltid bättre att vänta en dag extra.

Ät ordentligt med mat innan du häller i dig alkohol
Försök att späda ut alkoholen genom att dricka vatten mellan några glas. Detta är en tråkig grundregel men ändå rätt smart. Ha det i bakhuvet.

Byt ut öl och drinkar mot vin
Man måste kunna blanda nytta med nöje. Lite vin har aldrig skadat.(I lagom doser) Många experter hävdar nämligen att vin ska vara bra för hjärtat då det innehåller antioxidanter. Allt är ju relativt, men vi väljer att lita på experterna! Speciellt när de säger att det finns alkohol som gör en gott.

Förkröka hemma
Vill man dra ner på kalorihalten så mycket som möjligt lönar det sig att dricka på hemmaplan, vilket även är bra för plånboken. Blanda egna drinkar med ren sprit och lightläsk – like a pro.

Men som sagt, det bästa är att avstå helt från alkohol. Det är bara i början det kan kännas konstigt och du kommer sakta men säkert att vänja dig. Förhoppningsvis kommer du inte ligga på golvet i fosterställning med tvångsdräkt på. Du gör ett val som är bra för dig och prioriterar din hälsa, värre än så är det inte, vi ska inte överdramatisera det hela.

Känner man att man behöver ta till med sprit för att bli en roligare karaktär i vimlet borde man nästan koncentrera sig på att öva på sin personlighet istället. Läs Neil Strauss bok The Game eller något (finns även som ljudbok.) Tjejer gillar killar som är rappa i käften och kan föra sig som en gentleman. Det är knappast en fin approach man ger när man sitter dyngrak i baren och sluddrar ut ord som… ”sk… sk… ska du med sen eller?” Vill du lyckas med din träning går det tyvärr inte dricka som att det inte finns någon morgondag.

Dela

  • Solle

    Vilket otroligt bra sätt att förklara ett beteende som instämmer på 85%av oss.
    Speciellt delen med träning efter utekväll.

    Bra jobbat Skribenten :)

  • Pontus

    Rolig läsning!
    Värt att tillägga är att en lättöl efter träning är inte helt fel,
    eftersom öl innehåller kolhydrater. Men så var det ju det med
    alkoholen… En alkoholfri öl då. Skippa kolhydraterna till middagen och ta en bärs till köttet.
    Prima fint.

  • Markus

    Det är inte kalorierna som är boven i varför alkohol och träning inte hör ihop. Ett tips vore för författaren att söka upp riktiga källor och fakta innan hon publicerar skräp.


SELF