Jack Black
Jack Black
spinning

Hälsa & Träning

Kicka in våren med spinning

Pascale Emonide

I början på våren kan det kännas riskabelt att cykla ute när all grus ligger kvar på marken efter snö, is och slask. Slipp skrubbsår, hjälm och vindtäta jackor – Träna spinning inomhus!

Spinning har tagit Sverige med storm och klassas som en av de populäraste träningsformerna på senare tid. De hälsoanläggningar runt om i landet som erbjuder gruppträningar har med största sannolikhet spinning på schemat och en del gym har även olika nivåklasser. För nybörjare till de allra erfarna som efterfrågar en intensivare träning.

Fokus ligger på kondition, styrka och intervallträning och ger en hög kaloriförbränning. Det är främst de stora muskelpartierna i benen som aktiveras, och du får en skonsam träning som stärker och bygger upp svaga knän.

Spinning är en medryckande gruppträning som kräver en entusiastisk och kunnig instruktör. Vissa kan dock ha svårt för överentusiastiska ledare, men när det kommer till spinning är det a och o att den som leder passet ger ett positivt intryck. Se till att lyssna och ta till dig för att lära dig få in rätt teknik när du cyklar. Att man slipper tänka själv kan vara rätt skönt och många ser det som avkoppling att följa instruktioner. Man får helt enkelt se ledaren som en dominerande kvinna i sängen – Bara att snällt tacka och ta emot.
Det kan för den otränade vara svårt att få inspiration när man som ensam stiger in på en gymanläggning. Man kanske inte har vanan inne men vill för all del komma igång med träningen för att nå sitt mål för ett ökat välbefinnande.

Alla kan cykla
Det är inspirerande är att se människor i alla åldrar och former spinna mot en starkare och friskare kropp. När det kommer till just spinning finns det ytterst få bortförklaringar till att man inte kan vara med. Motståndet reglerar man själv, och ingen annan kommer veta hur hög eller låg motstånd Du har. Instruktören går inte direkt runt i salen som en skolfröken, så du kan lugnt minska motståndet när alla andra höjer.  En annan sporrande faktor är att det kan kännas svårt att smita ifrån en sal full med cyklande människor. Alla ser att just Du avviker!

Att tänka på
Se till att du innan passet ställt in höjd och vinkel på sadeln så att den passar din längd. Knäna ska vara lätt böjda när man trampar. Som nybörjare kan man få riktigt ont i stjärten. Oftast beror det på att sadeln sitter för högt. Rikligt med vatten behövs då du kommer upp i ett ordentligt tempo och behöver vätska. En handduk att torka av pannan med kan även det vara smidigt att ha med sig. Var beredd på att svettas! Använd en lite hårdare träningssko som inte är supertunn över foten så att du inte får ont av spänningsremmarna på pedalerna. Undvik att peka ned mot golvet med tårna när du drar pedalen uppåt. Vill man ta spinningen till en högre nivå och få maximal effekt kan det vara smart att införskaffa ett par spinningskor. Köp i så fall inte första, bästa, snygga sko på Ebay utan gå till en affär och prata med kunnig personal för att prova ut en sko som passar just din fot.

Vi försöker inte skyffla under mattan att spinning är ansträngande, men det finns det massvis av saker som är i världen. Ett träningspass ska inte kännas som ett vilopass.

Att delta på spinning kan ge en ordentlig vägledning för att få dig att komma igång.
Var inte rädd för att vara med, det finns ingen risk att du cyklar vilse!

Dela


Jack Black