Snus + öl = sant! Idag lanserar Swedish Match sin första ölsnus. Öl är precis som snus en produkt med några få ingredienser som med rätt handlag kan varieras enormt mycket i smak och upplevelse. Mikrobryggeriet Fjäderholmarnas Bryggeri har fått inspirera framtagningen av Göteborgs Rapé Humle. Vi säger hatten av, det här är en riktigt god snus!
Att Swedish Match jobbat med beska är snusarna inte vana vid. Troligen kommer du antingen tokgilla eller hata nya Göteborgs Rapé Humle. Vi älskar den. Smaken är tydlig, men inte för påträngande. Tonerna av honung och citrus är precis så subtila att det blir spännande.
Smakupplevelsen är väldigt olik den i andra snusprodukter.

Michaela Bergström, varumärkeschef Göteborgs Rapé på Swedish Match, flankerad av Fjäderholmarnas Bryggeris grundare Andreas Willman och Per Ågren.
Det är skillnad på en lager och en IPA. På liknande sätt är det skillnad på Göteborgs Rapé och Göteborgs Rapé Humle. Med Göteborgs Rapé Humle vill Swedish Match ge snusarna en helt ny typ av smakupplevelse genom att kombinera snusets och ölets världar i en produkt och därför tog man i skapandet hjälp av grundarna till mikrobryggeriet Fjäderholmarnas Bryggeri.
– Inspirationen från ölets värld och Fjäderholmarnas Bryggeris vision att erbjuda smakupplevelser som etsar sig fast i smaksinnet har gjort att vi i utvecklingen av Göteborgs Rapé Humle vågat oss på helt nya metoder och smakkombinationer än de vi använder i vår traditionella snustillverkning. Det har gett Göteborgs Rapé Humle en väldigt speciell smakprofil och bäst avnjuter man den med en Indian Pale Ale, säger Michaela Bergström, varumärkeschef Göteborgs Rapé på Swedish Match.

Att öl och snus var en match made in heaven visste vi så varför inte en snus med öl?!
ÄKTA HUMLEOLJA
Ryggraden i den speciella smakprofilen är äkta humleolja. Den ger sig tillkänna genom en tydlig och robust, besk smak, som gör att snusupplevelsen inte liknar någonting annat. För att balansera beskan har man lagt till toner av citrus, malt och en aning honung. Resultatet är ett smakrikt snus med toner av humle, malt och citrus som skiljer sig från allt annat snus från Swedish Match.
– Om Göteborgs Rapé hade haft en slogan skulle den kunna vara något i stil med ”either you hate it – or you love it” på grund av sin väldigt speciella karaktär. Och uppenbarligen finns det många som uppskattar den då var tionde dosa som säljs i Sverige är just en Göteborgs Rapé. För 15 år sedan var man det första snusvarumärket med ”vit portion”, vilket i snusets värld var en stor innovation som även blivit den nya normen inom kategorin. Nu har det blivit dags att ta klivet utanför komfortzonen ännu en gång och ge sig ut i det beska smaklandskapet med lanseringen utav Göteborgs Rapé Humle och det ska bli otroligt spännande att se hur den tas emot av konsumenterna, avslutar Michaela Bergström.
Göteborgs Rapé Humle börjar säljas i Swedish Matchs butiker i Stockholm, Göteborg, Åre och Strömstad från den 25 november. Från och med den 5 december kommer den att finnas till försäljning även på 7 Eleven, Pressbyrån samt på Snusbolaget.se.
Den görs bara i 30 000 exemplar. Vi känner att det kan bli ett problem eftersom den är så god.