Genom att köra smart kan du minska din bränsleförbrukning och få pengar över till fredagsrosén. Val av bil, din körteknik och hur ofta du servar bilen är tre delar som alla bidrar till mer ekonomisk körning, även om ”eco driving” kanske inte låter så sexigt.
Körtekniken
Bilens hjärta är motorn. Högt varvtal innebär högre bränsleförbrukning, men också en starkare bil. Därför är hur man växlar det kanske viktigaste steget för en mer miljövänlig körning. Ett vanligt fel är att man växlar upp för sent. Från första växeln till andra behöver bilen i normalfall endast rulla några meter. En annan smart grej att tänka på är att hoppa över växlar. Det gäller alltså att gå från tvåan till fyran och trean till femman. Kör man på en normal landsväg utan större lutning bör man ligga på en så hög växel som möjligt för att dra ned varvantalet och därigenom bränsleförbrukningen. På samma sätt är motorbromsning att föredra, eftersom då inte något bränsle går åt till att bromsa.
Köra smart
Genom att hela tiden planera sin körning kan man på ett enkelt sätt dra ned bränsleförbrukningen. Egentligen är detta väldigt enkelt att lära sig. På samma sätt som vi alla en gång lär oss att köra med allt vad det innebär av tekniker och uppmärksamhet, kan vi lära oss att planera vår körning bättre. Det är ryckigheten i körningen man ska sträva bort ifrån. Med växande innerstäder lockas många in i en körstil som innebär många accelerationer och tvära stopp. Ibland är det omöjligt att undvika, men om man har detta i medvetandet går det att köra väldigt mycket mer ekonomiskt.
Serva bilen
Ett ofta förbisett sätt´att spara på både miljön och den egna plånboken är att regelbundet serva bilen. Precis som många har förstått att handla second hand när det gäller kläder och elektronik, finns en stor marknad för billiga reservdelar på internet, till exempel här. En gammal regel gäller fortfarande. Servar man bilen regelbundet, sliter man i det långa loppet mindre på bildelarna. På så sätt är även bilvård en viktig del i en ekonomisk och miljövänlig körning.