SELF
spring

Hälsa & Träning

Bli en mästare på utomhusträning

Pascale Emonide

Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut finns det inget som hindrar dig från att börja med utomhusträning om du inte redan gjort det. Det är det hetaste just nu och självklart vill vi på Moore att du ska hänga med i svängarna.

Att träna utomhus handlar i princip om att man ska ut i naturen och bara ge järnet. Springa som om det inte finns en morgondag, släppa loss, skrika som huliganer och lyfta stenar. Vi vet ju alla att mode är något som alltid kommer tillbaks – Precis så är det med utomhusträning. Se bara på neandertalarnas tid, då sprang man rent instinktivt – precis så ska det vara med träning – att man bara gör eftersom våra kroppar är byggda för rörelse. Samtidigt som man löper mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar om man aktiverar kroppen genom att träna regelbundet.

Att varva utomhusträning med inomhusträning på gym ger en perfekt träningsvecka, då man får variation och blir mer motiverad av att hålla igång vilket i sin tur leder till massa annat gott.

Löpning finns i oss
Alla springer vi någon gång, vissa ifrån polisen andra för att hinna med bussen. Att löpträna är det effektivaste sättet att förbättra konditionen och förbränna kalorier. De där extra kalorierna du lagt på dig efter alla öl på uteserveringarna, alla jack och cola på clubbarna. För att inte tala om all bakismat vid fyra snåret som smakar så bra just då. Eller alla pizzasöndagar då man bara ligger och kliar sig på pungen och zappar kanaler. Eller porrsurfar. Kroppen behöver bli av med alla onödiga nöjesintag . Visst att vi har kalla vintrar i Sverige, men man behöver faktiskt inte lägga på sig massa fett för att klara sig igenom den. Det är en myt som bara tjockisar går på.

För den bästa utomhusträningen kan du varva löpträningen med armhävningar, knäböj, utfall och stepups på en parkbänk. Skit i fullisen som sitter där, han blir bara glad av lite sällskap. Sjung med i ”just idag är jag stark” och känn dig starkare, för just idag är du stark! Du kör träningspass ute i det fria och är strong like a bull – Det kan inte bli bättre.

De flesta parker har numera utomhusgym vilket är supergrymt. Leta rätt på ställningar som du kan göra chins i. Vet man inte hur man utför korrekta chins finns det massvis av videoklipp på nätet man kan hitta. Alternativt ta hjälp av en personlig tränare för att lära sig hur man blir en chins-mästare. Det är alltid bra att träna med någon som ser dina exakta rörelser så att du inte skadar dig. Kom ihåg att övning ger färdighet.

Den som är ute och cyklar gör helt rätt
Att cykla är något som alla kan, det är bara att göra. Inga konstigheter. Ta cykeln till jobbet, gymmet, överallt! Det är det perfekta färdmedlet. Kroppen får arbeta själv och du bidrar samtidigt till en renare natur. Baka in cyklingen i ditt utomhustränings-program för bästa resultat.

Lycka till nu ut i skogen och se upp för trädrötter!

Dela

  • Helena

    En klar fördel med att röra sig i naturen är ju också motståndet som kommer i den ojämna terrängen. Jag gissar att det gör fötterna och benen glada. Synd att man sällan får det där eye-of-the-tiger-modet när man väl är ute… Haha