äpple

Krönikor

Är äpplet grönare på andra sidan?

Johan Kransvik

Jag är förbannad. Egentligen borde jag inte vara det då jag aldrig har betalat för någon Apple-produkt. Min iPad var en gåva, min f.d. iPhone var en företagstelefon, och min iPod var en gång i tiden tänkt som ett pris i en tävling på en tidigare arbetsplats, men fullt logiskt hamnade den i min ficka istället (nej det var inte stöld, det var ingen som deltog i tävlingen).

Apple släpper som ni säkert vet samma produkt om och om igen. Och varje gång låtsas de uppfinna hjulet genom att lägga in någon självklar funktion (ex. möjligheten att kunna filma) som tydligen ska göra hela skillnaden (igen). Men i grund och botten så är en iPhone 4GS+Ultra fortfarande bara en iPhone. Denna lilla detalj verkar en stor grupp individer ha missat. För denna grupp oskulder, även kallade ”Apple fanboys”, är varje produktsläpp Apple anordnar en kombinerad julafton och orgasm. Det är som att ett nytt evangelium i bibeln släpps, och denna grupp människor kan omöjligen fortsätta sina vardagsliv utan att betala 5000:- för en produkt de redan äger, fast nu snabbare och med två kameror istället för en.

I samma veva som Apple lanserar en ny produkt gör de sina tidigare produkter föråldrade. Min iPad, en första generationens iPad, blev häromdagen uträknad. Min iPad är inte ens två år gammal, och redan proklameras det stolt att den nya ”bättre” mjukvaran inte kommer att vara kompatibel med den. Min knappt två år gamla produkt är alltså så gammal att något vidare framtidsstöd inte är möjligt. Applicera samma tänk på en biltillverkare. Om du efter två år inte längre skulle kunna göra någon service på bilen, bara ta och putta iväg den till skroten och sedan åka direkt tillbaka till affären och köpa en ny (nu med servo). Nu är det ju såklart en stor skillnad mellan en läsplatta och en bil, men det är anmärkningsvärt att tidsrymden mellan uppdateringarna, och de nya modellerna krympt så till den milda grad att jultomten knappt hinner komma tillbaka innan det är dags att kasta bort och byta ut.

Den sektliknande masspsykos som tar över så fort någon på Apple så mycket som släpper en blöt fis börjar bli skrämmande. Speciellt då det år efter år kablas ut bilder från köerna till Apples butiker, där idioterna som blir intervjuade får mer uppmärksamhet (i vissa kvällstidningar) än svältkatastrofer och krig. Det är ett mycket väl marknadsfört varumärke, thats it, inget mer.

Jag vill inte uppmana till bojkott och jag vill inte heller klanka ner på alla er oskulder som dyrkar äppelguden, jag vill bara att ni ska vakna upp ett snäpp, kanske inse att ni är rövknullade av världens främsta PR-maskin, och snälla; sluta få det att låta som att det är en medicin mot cancer som har hittats varje gång Apple väljer att nylansera en av sina produkter.

p5rn7vb

Dela

  • Heidi

    Grattis till mig , jag är den första som kommenterar … Vinner jag din gamla iPad om du köper en ny?;)

  • Janne

    Jag älskar äpplet, jag älskar PR, jag älskar nya produkter. HALLELUJA :-P