Celsius Sverige

Racing, bira och rock’n roll i depån

Christian Axelsson. Foto: Elin Parmhed

Han är svensk racings bad boy. Åtminstone image-mässigt. I år tar Christian Axelsson sikte mot sin bästa säsong i Thunder Cars V8-serien. Vi stylade upp honom i kläder från klädbutiken Kennedies och la örat mot huven för att snacka om årets säsong.

Amerikanska racingtraditioner ligger till grund för den kanske coolaste racingserien i Sverige – V8 Thunder Cars. Muskler under huven och tät racing. Förarna kan välja mellan tre olika karosser: Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. Camaron var ett lätt val för Christian Axelsson, som valt att förgylla sina sidospeglar med Moore-loggan.
–  Egentligen är det ingen bil, det är ett rörramschassi som man valt att sätta en Camarokaross i plast på för att bilen inte ska väga någonting. När man växlar upp behöver man inte använda kopplingen, utan man sliter bara i växeln. När man växlar ner måste man däremot använda kopplingen, berättar Christian Axelsson om sin tävlingsbil.

LINNE Cheap Monday, 200 kr HÄNGSELBYXOR Lee, 1200 kr

LINNE Cheap Monday, 200 kr HÄNGSELBYXOR Lee, 1200 kr

Däcken har inget mönster för att få så mycket gummi i backen som möjligt och därmed maximalt grepp så att det går att åka riktigt fort i kurvorna.

Det finns knappast en serie som passar Christians personlighet bättre, det är lite råare, lite coolare och han får möjlighet att sticka ut i depån. Och han går all in med en bärs i handen efter sista racet för dagen.
–  Det kanske inte låter så farligt, men det sticker lite i ögonen på de andra förarna och det tycker jag är roligt. Jag vill utmana, jag vill andas den här sporten och alla delar i den. Plus, att det är sjukt gott med en kall bärs efter att ha suttit i den stekheta bilen.

… som inte har någon ventilation. Varje kilo räknas på en racingbil. En hästkraft försvinner för varje extrakilo. Alltså, inget ventilationssystem.

–  Under ett race i Norge förra året var det 50 grader i bilen. Efter Solvalla i fjol gick det knappt att ta i störtbågen för att den var så het. All värme från motorn går in i kupén. Egentligen borde jag cykla i en bastu som uppladdning.

SKINNJACKA Tiger Jeans, 6000 kr SKJORTA Neuw, 800 kr JEANS WESC, 900 kr SKOR Skitiga Converse

SKINNJACKA Tiger Jeans, 6000 kr SKJORTA Neuw, 800 kr JEANS WESC, 900 kr SKOR Skitiga Converse

Några sidorutor finns inte heller så all skit flyger in, men trots det fläktar det knappt eftersom det går så fort under ett race.

Christian debuterade i V8 Thunder Cars förra året efter att ha harvat runt lite i andra racingserier och lopp. Årets startfält ser starkt ut, men med ett år i ryggen kan han sätta hårdare press på sig själv.

–  Jag var lite för feg förra året. Det handlar mycket om psyket, att ha kondition i huvudet och inte bli mentalt trött.

T-SHIRT Ypits, 500 kr JEANS Kings of Indigo, 1100 kr KLOCKA Nic & Mel, 1200 kr RATT Från bilen

T-SHIRT Ypits, 500 kr JEANS Kings of Indigo, 1100 kr KLOCKA Nic & Mel, 1200 kr RATT Från bilen

Vilken bana är roligast att köra på?
–  Gelleråsen, men den har de tagit bort. Annars Mantorp, som jag kört mest på. Jag gillar tekniska banor – det är mer tillfredställande att få flow där än när banan bara går rakt. Solvalla när det är 20 000 pers som tittar är också jävligt skoj.

2B7A5203_sv

AV ELIN PARMHED

Perfekta mobilen för barn!

e45

Vill du köpa en billigare telefon för barn som ändå går bra att spela på? Ta en titt på Sony Xperia E4.

Sony Xperia E4 kostar ungefär 1000 kr i butik och är inte vattentät, har en dålig skärm, plastig design och värdelös kamera. Sony har helt enkelt valt att lägga pengarna på prestandan och det lyckas ganska bra då även de tyngsta spelen fungerar bra i telefonen. Lägg där till att Xperia E4 har en riktigt bra batteritid.

Inte bryr väl sig barn om kameran är väldigt skarp eller om skärmen visar lite dåliga färger, sålänge mobilen inte tar slut på batteri och den fungerar bra att spela på är den väl toppen?

Vill du läsa mer om Xperia E4, klicka här!

AV MATHIAS EHRLIN

Samsung Galaxy Tab S2

Samsung Galaxy Tab S2

Den är den tunnaste surfplattan från Samsung hittills med sina 5,6 millimeter. Förutom det har nya Samsung Galaxy Tab S2 en högupplöst Super AMOLED-skärm som är framtagen för att återskapa känslan av att bläddra i en tidskrift eller en bok.

Det innebär att upplevelsen av digitalt material ska inmundigas sömlöst och utan onödigt skrollande. Läget Reading Mode anpassar till exempel ljusstyrkan för att användaren inte ska behöva anstränga sina ögon för mycket under långläsning av böcker eller bloggar.

Bilder ska återges i naturliga toner och verklighetstrogna färger med djup kontrast. Skärmens ljusstyrka anpassas automatiskt (om man vill, det är ju inte alltid det automatiska är det man vill ha, men vi har testat hur just den här plattan presterar ännu) för att återigen inte belasta ögonen med för mycket ansträngande aktiviteter.

Men Samsung Galaxy Tab S2 handlar inte bara om roligt tidsfördriv, utan även om produktivitet eller vad man nu väljer att kalla det. Plattan kommer med några förinstallerade program, såsom Microsoft Office Solution och OneDrive där 100GB data ingår gratis i två år. Den nya funktionen multitasking låter dig köra två program samtidigt med pop-up-fönster för att göra navigeringen mellan programmen smidigt.

För den som vill vara väldigt flexibel, finns ett skal med PC-tangentbord och inbyggd musplatta att köpa som tillbehör.

Samsung Galaxy Tab S2 kommer i storlekarna 9,7 och 8 tum. Båda varianterna finns i 4G- och Wifi-version. I augusti når de butikerna.

Rek.priserna ser ut såhär:
Galaxy Tab S2 9.7 4G (32GB) – 6 300 kronor
Galaxy Tab S2 9.7 Wifi – 5 400 kronor
Galaxy Tab S2 8.0 4G (32GB) – 5 200 kronor
Galaxy Tab S2 8.0 Wifi – 4 300 kronor

AV REDAKTIONEN

Sonos Play:1 Tone – där ljud blir vackert

Sonos_Photo_HeroProducts_44_EXT_SMALL_RGB

Sonos släpper en minimalistisk version av sin högtalare Play:1, som med sin matta, mjuka finish ger ett stilrent och snyggt intryck. Play:1 Tone kommer i Absolut Black och Pristine White och kommer att säljas i begränsad upplaga.

Sonos Play:1 Tone sticker inte ut för att det är en utmärkande högtalare, utan snarare för att den är så sparsmakat utformad. Den matta finishen och kompakta storleken gör att den smälter väl in i vilket rum som helst. Kristallklart ljud i en lugn och sober förpackning.

Globalt finns det totalt 5 000 exemplar av varje färg – Absolut Black och Pristine White. De kostar 250 euro styck och kommer endast att säljas på sonos.com från och med den 21 juli klockan 10.00.

Med Sonos ljudsystem kan du lyssna på musik från över 60 streamingtjänster, som du kontrollerar från din smartphone eller dator.

BRBT_Sonos_Shot17_R_180_V3

AV REDAKTIONEN

SELF

RIKTIGT BRA IPHONEKOPIA!

Z1

ZTE har länge byggt budgettelefoner. Deras dyraste mobil Blade S6 kostar inte mer än 2500 kr och trots det har den en design som ser väldigt premium ut och är väldigt lik iPhone 6. Visserligen har den inte den bästa kameran, det bästa batteriet osv. men den är faktiskt helt okej och är ibland till och med rappare än självaste iPhone 6.

Vill du läsa mer om ZTE Blade S6, klicka här!

AV MATHIAS EHRLIN

Bastun är ett hälsoparadis

Sauna_0881_V1_

Regelbundet bastande kan förlänga ditt liv, visar ny forskning. Tillsammans med Tylös informationsplattform Relaxology kan vi nu presentera de fantastiska nyheterna att bastun faktiskt är ett hälsoparadis.

Givetvis är det ett finskt forskningsteam som kommit fram till att bastubad är bra för hälsan. Deras studie visar att risken för hjärtattack hos medelålders män, kan minska med upp till 63 procent. I 20 år följde forskarna drygt 2 000 män i åldrarna 42–60 år och under uppföljningsperioden blev det tydligt att de som bastat regelbundet löpte en avsevärt lägre risk att både drabbas av och att avlida i hjärtsjukdomar av olika slag. De som bastade levde mätbart längre och effekten blev dessutom tydligare ju oftare en person tillbringat tid i bastun.

–  Sambandet kvarstod och var fortfarande starkt även efter att andra potentiella variabler tagits med i beräkningen, säger hjärtspecialisten Dr Jari Laukannen som ledde studien.

Forskarna vet ännu inte vilka mekanismer som gör att bastubad har en sådan positiv inverkan på hjärt- och kärlhälsan. Det kräver ytterligare forskning för att undersöka vad sambandet beror på.

–  Jag har alltid tyckt om att basta men jag anade faktiskt inte att hälsovinsterna var såhär dramatiska, säger Dr Rita Redberg, som är hjärtspecialist vid University of California, till Reuters.

Rita Redberg är även redaktör för den tidskrift som publicerat studien (JAMA Internal Medicine) och förutom de fysiologiska effekterna av bastubad nämner hon också avslappningen och kamratskapet i bastun som faktorer med en positiv inverkan på hälsan.

–  Vi vet ännu inte exakt vad det beror påatt de hängivna bastubadarna levde längre, men studien visar klart och tydligt att tid som tillbringas i bastun är väl spenderad, säger hon.

Krister Persson är vd på Tylö, som gör bastuaggregat, bastuugnar, ångbad med mera, och som står bakom konceptet Relaxology. Själv bastar han regelbundet flera gånger i veckan.

–  Att man mår bra av att basta, det visste vi redan. Men att få vetenskapliga belägg för att vår produkt faktiskt skyddar hjärtat och till och med kan bidra till en ökad livslängd, det känns fantastiskt, säger han.

Fritt fram att basta mera med andra ord.

AV JOHAN STAëL VON HOLSTEIN

Raumfeld L är golvhögtalare för musikälskare

raumfeld_by_teufel_stereo_L_72dpi

För sju år sedan använde två tyska ljudentusiaster sina skills inom mjukvara och hårdvara från et gamla anrika ljudföretaget Teufel för att skapa någonting riktigt fett inom ljud. Resultatet blev en bred lineup med flerrumshögtalare och olikt många strömningssystem stöder Raumfeld förlustfria digitalfiler och spelar upp dem med en ljudkvalitet som ger samma rumskänsla som traditionella HiFi-system. Moore har testat Raumfeld L, golvhögtalaren som klår det mesta i trådlös ljudväg.

Systemet kan strömma digitala musikfiler, låtar från musiktjänster på nätet och internetradio. Du kan välja att skapa en eller flera lyssningszoner, olika låtar i olika rum med andra ord, som du styr via din smartphone eller surfplatta (IOS och Android).

Förutom Spotify kan du till exempel strömma musik från Wimp och Tidal för bästa möjliga ljud. Eller om du själv har högupplösta musikfiler i din ägo. Kompromisslös njutning av musik så som det egentligen är menat att man ska lyssna.

Det breda produktsortimentet består av One S, som passar bra för ett badrum till exempel, One M som är den typ av modell vi känner igen från andra Multiroom-lösningar, Stereo Cubes som är bra för normalstora rum, stativhögtalaren Stereo M som även fungerar som tv-högtalare, samt Stereo L – flaggskeppsmodellen, som vi tittat lite närmare på.

speaker-l-white-set-straight

Förstärkaren i Stereo L med 2×20 watts maxeffekt driver fyra element i vardera högtalaren. Den inbyggda D/A-omvandlaren gö rom musikfiler med upp till 24 bits upplösning och ger en samplingsfrekvens upp till 192 kHz för rent och luftigt ljud. Båda 170 mm-elementen har karbonmembran som är ett stabilt material som dessutom är mycket lätt. Det är tysk ingenjörskonst vars perfekt samstämda komponenter och linjära inställning, ger det där dynamiska och transparenta ljudet vi så gärna vill ha när vi lyssnar på vår favoritmusik.

Högnivåingången kan även anslutas till en stereoförstärkare som gör Stereo L till en passiv högtalare.

Processorn bearbetar data i realtid för att streamingen ska vara avbrottsfri. Tack vare USB-porten kan du spela musik från USB-minnen och externa hårddiskar. Förutom via digitala källor som ju ändå är huvudnumret med trådlösa högtalare.

Appen, som du styr musiken med, agerar sömlöst, vilket bara är som man förväntar sig. Det finns nästan inget värre än en dyr pryl som ska hanteras med en billigt utförd app. Raumfeld-appen gör som man vill och musiken spelas direkt.

Det är som att man glömmer bort att det är multiroom-högtalare vi testar, när Stereo L gör sitt jobb. Känslan är riktiga högtalare, inte något stapplande steg mot konsumentbilliga grejer från Mediamarkt. Ett par Raumfeld Stereo L kostar 15 000 kronor. Det är billigt för dig som uppskattar bra ljud. De här högtalarna är dessutom snygga och Raumfeld kommer inte att göra om designen om ett år bara för att du ska vara sugen på att köpa dem också. Deras grej är inte att kränga samma pryl, med någon liten miniförbättring, om och om igen. De har gjort det bäst från början så att du inte ska behöva uppgradera dig stup i kvarten, men kanske förmodligen köpa någon av de mindre högtalarna också.

Åtta veckors betänketid
I Raumfelds system finns såklart också en Connector för att bygga ihop ett system med flera högtalare. Raumfeld kommer även att komma med en subwoofer och en soundbar, men det är oklart när.

Produkterna säljs bara via Raumfeld.com och i tillverkarens butik i centrala Berlin. De är däremot generösa med prova på-tiden för produkterna – du får åtta veckor på dig att bestämma dig för om det är något för dig.

AV REDAKTIONEN

En stolt prilla för allas lika värde

Göteborgs rapé with pride

Göteborgs Rapé är en klassiker för snusälskare. Nu kommer en stolt designutgåva av snuset i samarbete med 7-eleven som är huvudsponsor till Stockholm Pride 2015. Göteborgs Rapé with Pride faller Moore under läppen – snyggt, gott och för en bra sak.

Redan till Pride 2008 gjorde Swedish Match en specialutgåva av Röda Lacket. I år görs en pride edition på Göteborgs Rapé vit portion. 23 000 dosor Göteborgs Rapé with pride tillverkas och kommer att säljas i 84 7-eleven-butiker samt i Swedish Matchs egna butiker i Stockholm, Göteborg och Strömstad.

– Göteborgs Rapé with pride är den produkt som jag personligen är mest stolt över att ha lanserat som varumärkeschef för Göteborgs Rapé. Pride bedriver ett viktigt arbete och vi är glada över att kunna medverka genom att ta fram denna utgåva som uppmärksammar allas lika värde, säger Tove Lundgren, varumärkeschef för Göteborgs Rapé på Swedish Match.

Liksom Moore, uppskattar Stockholm Pride initiativet.
– Vi ser positivt på alla koppling till Pride under pridesäsongerna och välkomna sådana här initiativ och att företag ställer sig bakom Pride, säger Christian Gerdes som är festivalchef för Stockholm Pride.

 

Snusa stolt i sommar!

AV REDAKTIONEN

Moore dricker Champion Lager

Champion Lager

Krönlein är Sveriges äldsta bryggarfamilj och har vunnit flera världsmästerskap i ölbryggning genom åren. Tillsammans med den före detta fotbollsspelaren, och svenska mästaren, Fredrik Ljungberg har de nu tagit fram en ny öl – Swedish Champion Lager. 

Den hantverksmässiga traditionen att brygga varje öl direkt till sin rätta styrka och smak, på naturliga råvaror utan tillsatser och vattenutspädning, har alltid varit Krönleins devis. Det är en dyrare metod och kräver mer utrymme, men i gengäld blir ölen godare med en större och djupare karaktär. En större ölupplevelse med andra ord.

–  För mig är det viktigt att öl smakar mycket och att smaken inte dör ut direkt. Av en händelse hittade jag Swedish Champion Lager på bolaget och ville testa och jag tycker att de fått till en öl som är god länge och som man på riktigt kan njuta av. Jag dricker aldrig för att bli full, utan för att saker och ting är gott. Det här är en mästerlig öl som jag gärna bjuder på när mina vänner kommer över för att njuta av min grillkonst (hehe), säger Bingo Rimér, entreprenör, finsmakare och chefredaktör för Moore.

Fredrik Ljungberg, en av Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna, har varit med och tagit fram ölen.

–  Eftersom jag är allergisk mot rödvin blev min passion att ta fram en öl som var lätt och god. Vi har legat lågt med marknadsföringen och vill att den ska växa organiskt allt eftersom att människor tycker om den, så jag är glad att den uppskattas av Moore. Vi har även lyckats få in den på Systembolaget nu så det är riktigt kul, säger Fredrik Ljungberg när vi ringer upp för att höra varför han gett sig in i ölbranschen.

Champion Lager
330 ml, 14 kr (artnr 89037)

AV ELIN PARMHED

Celsius Sverige

Swedish Match öppnar snusmecka i Göteborg

Swedish Match Store Avenyn

Vägen till göteborgarnas hjärtan går via en fin prilla. Idag slog Swedish Match upp portarna till sin konceptbutik med snus och ett skönt café. Där kan du komponera din egen blandning med hjälp av de nördigt passionerade snusexperterna, ta en kurs för att lära dig allt om snusets historik och smaksättning. Eller bara ta en god snus med en kopp väl bryggt kaffe.

Sedan tidigare har Swedish Match en snusbutik på Kungsgatan i Stockholm – Svenskt snus – en snyggt och stilfullt inredd butik och café där allt handlar om snuset. Kvaliteten genomsyrar hela den nya konceptbutiken på Kungstorget i Göteborg. Äntligen får snusets huvudstad en prillaffär utöver det vanliga.

Koncept Swedish Match Store Avenyn

Allt är noga genomtänkt, från valet av inredning, rekryteringen av personalen, till fåtöljerna du glider ned i för att njuta av prillan och kaffet och inte minst utbudet av snus. Butikskonceptet bygger på Swedish Match nästan tvåhundraåriga kulturarv av snustillverkning och har fokus på personlig service  och genuint hantverk.

Konceptet är utvecklat för att kunna erbjuda unika upplevelser för vuxna snusare. Bland annat har man installerat ett specialbyggt kylrum i Göteborgsbutiken som rymmer hela Swedish Match nordiska sortiment och som håller den ideala snustemperaturen åtta grader Celsius. Det levereras även snus direkt från Swedish Match två snusfabriker, som ligger i centrala Göteborg och i Kungälv, till butiken varje vardag.
– Det är fantastiskt kul att butiken äntligen är öppen! Vi har jobbat hela våren för att vidareutveckla butikskonceptet ytterligare och jag känner mig väldigt stolt över resultatet. För oss är det viktigt att våra konsumenter har en plats att gå till för att kunna snacka snus och få svar från utbildade snusexperter. Swedish Match har gjort snus i nästan tvåhundra år och det är en unik möjlighet vi har att få dela med oss av den kunskapen i butikerna, säger Eleni Tjernberg, butikschef Swedish Match Göteborgsbutik.

I butiken kan du gå en snuskurs för att lära dig mer om prillans historia.

I butiken kan du gå en snuskurs för att lära dig mer om prillans historia.

I Sverige finns drygt en miljon snusare. Hos tobakshandlaren på hörnet kan man finna över hundra olika snusprodukter. Man tar sin Generaldosa i kylen, betalar i kassan och njuter av en prilla efter maten. Men kunskapen om vad snuset faktiskt innehåller, eller att Johan A Boman, som grundade General 1866, tog fyra år på sig för att hitta det enligt honom perfekta snusreceptet, eller att vi hade tobaksodlingar i Sverige förr i tiden är det få som vet.
– Att en så liten grej som att berätta för konsumenter om till exempel årtalet som Ettan grundades kan göra konsumenter extremt nöjda är rätt häftigt. Med väldigt enkla medel, som egentligen bara är ren kunskap och informationsdelgivning, kan man göra många konsumenter väldigt nöjda, säger Eleni Tjernberg.

Blanda eget snus

Smaksätt och blanda ditt eget snus med hjälp av butikens snusexperter.

Butikens syfte är att vara en mötesplats för vuxna snusare. För snuskonnässörer som vill kunna njuta och prata om snus precis som whiskykännare pratar om sin favoritpinne. Det är en plats där snusets tradition möter nutiden och där snus får njutas och upplevas.
– Bland annat har våra besökare möjlighet att gå snuskurser där man får en inblick i snusets historia och med hjälp av våra snusexperter kan blanda och smaksätta sitt eget snus, säger Eleni Tjernberg, butikschef för Swedish Match butik i Göteborg.

Staff Swedish Match Store Avenyn

I samband med öppningen utav Swedish Match butik i Göteborg lanseras en begränsad utgåva av Göteborgs Rapé vit portion som man kallar för Göteborgs Rapé Göteborgs Edition. En dubbel-göteborgare med andra ord.
– Göteborgs Rapé är ett av de mest sålda snusvarumärkena i Göteborg och för att hylla staden lite extra har vi tagit fram denna specialutgåva. Designen är inspirerad av staden Göteborg och smaken är en kryddig variant av storsäljaren vit portion. Vi tror att detta kan ge ett mervärde till befintliga Göteborgs Rapé-snusare i Göteborg, säger Tove Lundgren, produktchef för Göteborgs Rapé.

Ja, såhär ser snusmeckat ut utifrån.

Ja, såhär ser snusmeckat ut utifrån.

AV ELIN PARMHED